Qigong/Tai Chi

QIGONG og TAI CHI  med Birgitte Fjeld Bjørsvik på tirsdager:

 

KONTAKTgittef-b@online.no  tlf: 97 62 43 68

 

Tirsdager 18-19.15 Qigong / 19:15-20 Tai Chi 

 

Birgitte har studert Qigong, Tai Chi og meditasjon siden 1986, med tibetanske og kinesiske mestere, og undervist i 20 år. Qigongkursene er basert i Taijiwuxigong systemet til Dr Shen Hongxhun. I Tai Chi Chuan-treningen lærer man Yang-formen, langformen.

Påmelding og spørsmål; Birgitte Fjeld Bjørsvik mail: gittef-b@online.no  Mobil: 97 62 43 68.

For mer om Birgitte, se under lærere www.buqi.no

QIGONG

Dette er et kurs for både nybegynnere og øvede i alle aldre og fasonger. Med øvelser i bevegelse, stående, sittende, og liggende. Qigong er med på å styrke, rense, frigjøre og hele kropp og sinn, åpne opp kroppen, og stimulere og regulere kroppens energisystem. Ved å trene qigong kan man oppnå en større smidighet i kroppen, og en forbedring i sin fysiske tilstand og energi. Det er med på å høyne bevisstheten, og skape en større indre ro og fokus. I tillegg til faste øvelser studeres spontankraften, gjennom mer improviserende øvelser, for å vekke denne iboende kraften i kropp og sinn, og for å lære å kjenne hvor ens egen kraft kan være blokkert, stagnert eller for tynn’. Birgitte har også jobbet mye med lyd i forhold til qigong og deltagerne vil lære å bruke stemmen til å skape vibrasjoner i kroppen, noe som er med på å høyne energien og bevisstheten, og styrke utrensing av meridianer og energibaner. Deltagerne vil i løpet av kurset lære seg effektive øvelser som de selv kan gjøre hjemme.

Birgitte har studert Taiji, Qigong og Meditasjon siden 1986, med forskjellige kinesiske og tibetanske mestere, og har undervist i dette i over 20 år. Dette kurset er basert, og tar utgangspunktet i DR Shen Hongxhun sitt qigongsystem Taijiwuxigong.  

Tai Chi: 

 

Dette er et kurs i Tai Chi Chuan for nybegynnere og for de som kan litt fra før og vil friske opp. På dette kurset begynner vi å lære Yangformen, langformen, som består av tre deler, og som når man har lært seg hele, kan ta ca 20 min, alt etter hvor sakte/fort man utfører den. Man regner med å lære første del på 10 ganger.

Tai Chi og Qigong er treningsformer som henger sammen og er relatert til hverandre. De styrker hverandre gjensidig. Man kan med fordel trene begge disipliner, eller velge bare en av dem. På Tai Chi-kurset studerer vi både bevegelsene i Tai Chi satt sammen i formen, og hver enkelt posisjon og chi/energiflyt i kroppen. Tai Chi er basert både i kampsport og meditativ trening. Det er en bevegelsestrening som konsentrerer bevisstheten, åpner opp for flyt og energi, man blir mer tilstede i kropp og sjel, utvikler smidighet og mykhet. Og trener en bevissthetstilstand som er både avslappet og årvåken. 

 

Man kan trene Tai Chi i sokkelesten, eller barbent hvis det er varmt nok, eller kjøpe Tai Chi sko. 

REFERANSER:

’Da kroppen gikk i vranglås fikk Tai Chi og Qigong hos Birgitte lokket gnisten tilbake med fokus, ro og lek. Treningen har med tiden blitt en nødvendig glede, og et nyttig verktøy når livet lager knute på tråden. ’

’Hver øvelse har så mange lag at de er like meningsfylte for en nybegynner som for en viderekommen utøver. Søker du utfordringer, finner du utfordringer. Søker du ro, finner du ro. Klassene er varierte og gir stort rom for utvikling-både fysisk g mentalt-indre og ytre. Jeg har trent hos Birgitte i 5 år, og går både på kveldsklasse og lørdagsgrupper.’

’Qigong med Birgitte har gitt meg ro og styrke. I timene får jeg flyt i pust, bevegelse og tanke’.